Datingsites in zwaar weer

  • Datingsites in zwaar weer - Praktijk Mental Balance
  • Datingsites in zwaar weer - Praktijk Mental Balance
  • Datingsites in zwaar weer - Praktijk Mental Balance
  • Datingsites in zwaar weer - Praktijk Mental Balance
  • Datingsites in zwaar weer - Praktijk Mental Balance

Vele datingsites zijn in zwaar weer beland: ze hebben moeite zich te handhaven op een steeds veranderende en overvolle markt. Het duidelijkst zichtbare gevolg van deze benarde situatie is dit jaar het verder opslokken van de Europese datingreus Meetic (het moederbedrijf van Lexa) door Match.com, ‘s werelds grootste datingsite. Match.com had sinds 2009 al een 27 procentbelang in Meetic. Dat aandeel is dit jaar met 16 procent vergroot tot 43 procent. In dagblad De Pers schetst Tjeerd Wiersma een somber beeld van de huidige en toekomstige datingsites. Hij haalt een uitspraak aan van Joe Tracy van vakpublicatie Online Dating Magazine: Van alle datingsites die tegenwoordig worden opgericht, redt nog maar één op de honderd het. Daarentegen zijn, zo schrijft hij, ‘de oude relatiebemiddelingsbureaus weer in opkomst. Die danken hun toenemende populariteit  opmerkelijk genoeg- aan tegenvallende ervaringen met internetdating.’  Ook het Vlaamse dagblad De Standaard maakt melding van de malaise bij datingsites. In september 2011 schrijft Catherine De Kock: ‘Datingsites die geld vragen om te internetdaten zijn over hun hoogtepunt heen. Op sociale netwerksites als Facebook en Netlog kunt u namelijk ook in contact komen met potentiële partners en wel gratis. William Visterin, hoofdredacteur van het zakenblad Smart Business Strategies zegt in De Standaard: ‘Op sites als Facebook en Netlog kun je ook foto’s posten en communiceren met onbekenden, maar dan gratis. Een abonnement van drie maanden bij Parship bijvoorbeeld, kost daarentegen 180 euro en dat is voor velen een drempel.’ De Standaard schrijft over de verslechterde situatie bij Match.com en Meetic: ‘Dat datingsites minder populair worden, is een internationale tendens. Match.com, de grootste datingsite ter wereld, had zeven jaar geleden nog ruim 40 miljoen inschrijvingen en zag dat aantal dalen tot ruim 20 miljoen, Het moest noodgedwongen samenwerken met het Franse Meetic, dat dit jaar al een verlies van enkele miljoenen euro’s leed.’

 Sent Wierda©

15 januari 2012